W dniu 30 sierpnia 2021 roku naszym gościem w przedszkolu był pan Roman Żebrowski, który jest trenerem karate w Gimnazjon KUŹNIA Wyszków-GYM4U FITNESS CLUB ul. Pułtuska 31. Przedszkolaki dowiedziały się o zasadach, które panują na zajęciach karate oraz kilka informacji, dotyczących stroju zawodnika karate.
Miały także możliwość zobaczenia podstawowych pozycji oraz okrzyków - było głośno
Następnie uczestniczyły w zajęciach ruchowych oraz poznały i wykonywały podstawowe ruchy w karate.
Na pewno wszystkie dzieci zapamiętają to spotkanie na długo
W czwartek 19 sierpnia 2021 roku w naszym przedszkolu odbyły się zajęcia zumby prowadzone przez instruktorkę panią Joannę Zglec. Dzieci bardzo chętnie współpracowały, bawiąc się przy wspaniałej muzyce Podczas takich zajęć przedszkolaki uczą się nie tylko tańca, ale i również koordynacji, równowagi, oraz ćwiczą pamięć.
Skoki, obroty i okrzyki wplecione w układy, dały możliwość świetnej zabawy. Po zakończeniu wyczerpującej, ale jednak miłej i wesołej zabawy dzieci podziękowały za mile spędzony czas i wręczyły podziękowanie, które wykonały samodzielnie.
Zobaczcie, jak sobie radzili młodzi adepci tanecznych kroków. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z tego wydarzenia.
Drodzy Rodzice Przyszłych Przedszkolaków,
Dziś kilka słów o adaptacji.
Pierwsze dni w przedszkolu mogą być stresujące, dlatego warto zadbać o pewne rzeczy, aby ta adaptacja przebiegła łagodniej. Moment przekroczenia przez dziecko progu przedszkola jest niewątpliwie ważnym wydarzeniem w życiu całej rodziny, dlatego warto się do tego odpowiednio przygotować. Pierwszy krok dziecka w samodzielność często bywa trudny. Zatem musimy zrobić wszystko aby ułatwić dziecku przedszkolny start i dobrze przygotować do czekających je zadań. Każdemu z nas zależy na tym, by dziecko czuło się w przedszkolu dobrze, bezpiecznie i komfortowo. Jeśli pozytywnie nastawimy dziecko do nowego etapu w życiu, sami będziemy mieli lepsze samopoczucie, obserwując jak bardzo cieszy się ono na myśl o nowym dniu w przedszkolu, spotkaniu z rówieśnikami i nauczycielami. Dzięki temu nauczymy malucha również samodzielności i damy mu możliwość szerszego poznania świat, niż sami bylibyśmy w stanie zapewnić, a to przecież takie ważne!
Rodzice jesteście dla dziecka najważniejszymi osobami i to Wy będziecie objaśniać mu wszystko, co jest dla niego trudne i niejasne w nowym środowisku. To Wy też będziecie w największym stopniu kształtowali stosunek emocjonalny dziecka do przedszkola. Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej zależy w pewnej mierze od akceptacji i pozytywnego nastawienia rodziców. To Wy musicie panować nad swoimi emocjami, by dodatkowo nie potęgować u dziecka niepokoju. Od Was dziecko uczy się radzenia sobie z emocjami i nową, nieznaną sytuacją. Zapewnijcie spokojnie swoją pociechę, że ją kochacie i że jest dla Was najważniejsza, dlatego przyjdziecie po nią najszybciej, jak to będzie możliwe, by razem spędzić razem czas na zabawie.
Drodzy Rodzice najwięcej zależy od Was!
Co można zrobić dla dziecka, aby ułatwić mu proces adaptacji?
• Warto jest wcześniej rozmawiać z dzieckiem o zmianach, które mają nastąpić w jego życiu opowiadając czego może się spodziewać, tłumacząc powody rozłąki, zapewniając o swojej miłości. Zostawcie dziecko na chwilkę i dłużej z dziadkami, ciocią czy opiekunką – przyzwyczajać trzeba do rozstania.
• W początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej, ponieważ trzylatek ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wydaje mu się bardzo długi. Bardzo ważne jest dotrzymywanie słowa. Daje ono dzieciom poczucie bezpieczeństwa i zarazem pewność, że rodzic przyjdzie. Dlatego odbieranie dzieci wtedy kiedy im obiecaliśmy jest bardzo ważne (po zupce). Nie jest wskazane przyprowadzanie dziecka do przedszkola w ostatniej chwili, gdyż pośpiech podczas rozbierania i zniecierpliwienie temu towarzyszące wprowadzają dziecko w stan niepokoju i pobudzenia. Pożegnanie z dzieckiem powinno być czułe, ale krótkie.
Pamiętaj – żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem ?
• Przyzwyczajamy do samoobsługi, pozwalamy dziecku samemu załatwić potrzeby fizjologiczne, myć ręce, ubierać się. Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu to duży stres, który narasta w przypadku, gdy dziecko jest mało samodzielne. Starajcie się nie karmić dziecka w czasie posiłków. Twórzcie warunki do samodzielnego spożywania, aby dziecko nabrało wprawy w posługiwaniu się sztućcami, piło z kubeczka (nie niekapka gdyż one nie uczą nowych umiejętności, a tylko utrwalają te, które dziecko już nabyło np. odruch ssania, a także ograniczają dziecku rozwinięcie umiejętności dojrzałego typu połykania ). Wdrażajcie do stopniowego sprzątania po sobie. Łatwiej będzie się dziecku odnaleźć wśród nowych zasad, reguł panujących w przedszkolu.
Dziecko samodzielne pewniej czuje się w grupie.!
•Opowiadajcie dziecku jak wygląda dzień w przedszkolu, o własnym pobycie w przedszkolu, podzielcie się dobrymi wspomnieniami. Przedstawcie przedszkole, jako miejsce przyjazne, pełne zabawy i ludzi, którzy są przyjaźni. Mówcie o tym, jak wspaniale wspominacie czas spędzony w przedszkolu. Jeśli dziecko ma świadomość, że rodzice lubili przedszkole, nie będzie się go obawiało, a wasza postawa wzmocni jego przekonanie, że każdy chce być przedszkolakiem.
Rodzice powinni być konsekwentni, gdyż przerwanie rytmu chodzenia do przedszkola przedłuża tylko okres adaptacji dziecka. Z czasem zrozumie ono, że chodzenie do przedszkola jest bardzo przyjemnym „obowiązkiem”.
Kupcie dziecku książeczkę o przedszkolu. Doskonali specjaliści, pedagodzy, psycholodzy i terapeuci napisali książki o przedszkolu w sposób doskonale przystosowany do sposobu przyswajania przez dziecko wiedzy o świecie. Jeśli poczytacie maluchowi takie publikacje, odkryjecie przed nim „nieznany świat”, sprawicie, że przestanie się go bać i wzbudzicie ciekawość, która sprawi, że pójdzie do przedszkola z przyjemnością. Do takich pozycji książkowych należą m.in: " O przedszkolu" Czesława Kulisiewicza, "Witajcie w przedszkolu" Ingrid Kellner i Jutty Garbert czy " Poradnik przedszkolaka,- Mój pierwszy dzień w przedszkolu" Magdaleny Chrzanowskiej. Czytajcie codziennie swojemu dziecku – jest to doskonały sposób także na poszerzenie zasobu słownictwa, rozwijanie zdolności komunikacyjnych. Telewizor, tablet, smartfon czy zabawki grające negatywie wpływają na rozwój mowy dziecka, mogą powodować trudności w zakresie rozumienia, nadmierne komunikowanie się krzykiem i powodować kłopoty ze snem. AAP zaleca całkowitą rezygnację z korzystania z technologii cyfrowej przez dzieci poniżej 2. roku życia.
Pozwólcie wybrać dziecku zabawkę, przytulankę która razem z nim pójdzie do przedszkola. Niech ma towarzysza, któremu może opowiedzieć o swoich smutkach lub radościach. Da mu to poczucie bezpieczeństwa, będzie kojarzyło się z domem i ułatwi oczekiwanie na rodziców.
Zaufajcie nauczycielkom „ciociom” w przedszkolu, one mają większe doświadczenie w tym zakresie. Uwierzcie, że robią wszystko, żeby dzieci nie płakały przez cały dzień i żeby okres adaptacji był jak najkrótszy. Z obserwacji wiemy, że choć dziecko płacze i nie chce „puścić” mamy, to kiedy ona wyjdzie z przedszkola maluszek bardzo szybko zaczyna się bawić z innymi dziećmi i już nie pamięta o porannych łzach.
TYLKO WSPÓŁPRACA Z NAUCZYCIELKĄ, OPARTA NA WZAJEMNYM ZAUFANIU, PRZYNIESIE OCZEKIWANE REZULTATY. Nie ukrywajmy więc przed personelem przedszkola żadnych istotnych informacji o dziecku, mając płonną nadzieję, że „może się nie wyda, może się nic nie zdarzy lub może jakoś to będzie”. Nauczyciele w przedszkolu to osoby wykształcone, kompetentne i doświadczone w swoim zawodzie – naprawdę zrozumieją wiele i pomogą!
Pobyt w przedszkolu jest tylko jednym z etapów w życiu dziecka. Dołóżmy starań, by był on wspominany jako jedne z najradośniejszych okresów jego życia.?Zapraszamy do wysłuchania rozmowy - Podcast Psychologiczny „Korzenie i skrzydła – w jaki sposób wspierać dzieci w adaptacji przedszkolnej".?
Podcast postał w oparciu o pytania rodziców przyszłych przedszkolaków oraz długoletnie doświadczenia Instytutu Małego Dziecka. Warto wysłuchać rozmowy specjalistek z Instytutu: Anna Piaskowska – pedagog, nauczyciel przedszkola i Aleksandra Kram – psycholog, które to mają doświadczenie w przygotowaniu dzieci do przedszkola oraz prowadzeniu adaptacji dzieci:
https://m.youtube.com/watch?v=aIra6-Llk14...
ŻYCZYMY DZIECIOM, PAŃSTWU I NAM OWOCNEJ WSPÓŁPRACY.