bird
sun

Terapia integracji sensorycznej

„Nie ma nic w umyśle czego przedtem by nie było w zmysłach”

                                                                                                            Arystoteles

Jak dowodzą badania A. J. Ayers (twórczyni integracji sensorycznej), prawidłowy rozwój i funkcjonowanie dziecka zależy nie tylko od sprawnego działania zmysłów wzroku, słuchu, węchu czy smaku. Istotną rolę odgrywają również dotyk, pozycja ciała oraz równowaga.

Terapia integracji sensorycznej (SI) określana jest mianem „nauki wesołej zabawy”.  Podczas sesji dziecko huśta się w hamaku, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez zabawę przyjemną i interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań. Zajęcia integracji sensorycznej w naszym przedszkolu odbywają się w specjalnie przygotowanej i urządzonej sali. Wyposażenie stanowi specjalistyczny sprzęt, dzięki któremu możliwa jest stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa.

Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom w ramach terapii dziecko może poprawić: sprawność dużej i małej motoryki, zdolności wzrokowe i słuchowe, uwagę i koncentrację, funkcjonowanie emocjonalne i społeczne, oraz ogólną sprawność fizyczną.Każde dziecko, aby rozwijało się, powinno mieć zapewnioną możliwość zdobywania różnorodnych doświadczeń. Zabawa i ruch to w wieku przedszkolnym podstawowe i naturalne formy aktywności i uczenia się dziecka. Są to jednocześnie podstawowe formy pracy z dzieckiem podczas terapii Integracji Sensorycznej.

Zachęcamy do wspólnych ćwiczeń z zakresu integracji sensorycznej Rodziców i dzieci, które pozwolą na dobrą zabawę i pogłębienie relacji:

Skakanie przez gumę, wybieranie z miski jednego spośród różnego rodzaju ziaren, siłowanie się na ręce, pajace, podskoki, orzeł na piasku, kołyski” na brzuchu i na plecach, kręcenie się na obrotowym krześle. Ćwiczenia sensomotoryczne do wykonywania z dziećmi w domu: zawijanie w koc, kołdrę i rozwijanie z turlaniem w obie strony - „naleśnik”.

,,Naleśnik z Zosią’’

Do zabawy potrzebny jest koc. W wierszyku należy wypowiadać imię dziecka biorącego udział w zabawie.

Zawijamy, zawijamy,

Zawijamy, zawijamy,

Zawijamy, zawijamy

I …naleśnik z Zosią mamy.

Odwijamy, odwijamy,

Odwijamy, odwijamy,

Odwijamy, odwijamy

I … znów Zosią tutaj mamy!

Dziecko leży na brzegu koca rozłożonego na podłodze. Dorosły klęczy lub kuca obok.

Dorosły mówi wierszyk i owija dziecko kocem, jakby rolował naleśnik. Tę część wierszyka powtarzamy tak długo, aż zawiniemy dziecko w koc.

Dziecko leży w kocu.

Dorosły powoli odwija dziecko, turlając je w przeciwnym kierunku niż podczas zawijania. Powinien to robić w tempie zależnym od upodobań dziecka. Dziecko leży na kocu. Dorosły okazuje radość, że znów je widzi. ;) 

Polecamy zabawy „paluszkowe”: „jadą goście”, „sroczka kaszkę warzyła” itp., rzucanie do celu.  przyjmowanie i utrzymywanie pozycji „bocian”, „jaskółka”, z zamkniętymi oczami, zgniatanie, darcie kawałków gazet, skakanie na piłce z uszami, poruszanie się wg instrukcji: zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu, jeden w prawo, zabawa w lustro – powtarzanie ruchów drugiej osoby. Warto sięgnąć do starych, sprawdzonych zabaw i zabawek (np.: masa solna, drewniane klocki, glina itp.), a ograniczyć trzeba   przesiadywanie przez komputerem, telewizorem! Wyjdźmy z dzieckiem na spacer, rower, rolki, pograjmy w piłkę. Muzykujmy z dzieckiem na naturalnych instrumentach (garnki, butelki itd.). Niech dziecko jak najczęściej chodzi boso po różnych fakturach zwłaszcza latem: trawa, piasek, kamienie itp.  Pozwólmy dziecku brudzić się, w ten sposób poznaje świat - pamiętajmy, że zgodnie z obiegowym powiedzeniem „dzieci dzielą się na szczęśliwe i czyste”.