Nasze Bambino przystąpiło do Ogólnopolskiego Projektu edukacyjno-społecznego „Jesteśmy różni, lecz równie ważni”. Projekt ma na celu zwiększenie świadomości, wrażliwości i propagowanie wiedzy na temat Autyzmu i Zespołu Aspergera, oraz zwrócenie uwagi na problemy, z jakimi borykają się osoby z autyzmem oraz ich najbliżsi (m.in. izolacji, dyskryminacji, braku opieki i wsparcia). Pamiętajmy, jesteśmy różni, lecz równie ważni. Bycie życzliwym i odnoszenie się do drugiego człowieka z szacunkiem nic nas nie kosztuje. Sprawia radość nie tylko nam, ale również osobom, które przebywają w naszym towarzystwie.
Wiemy, że zespół Aspergera nie jest wynikiem wychowania dziecka ani złego wychowania. Jest łagodniejszą formą autyzmu dziecięcego, zaburzeniem rozwoju i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
Dzieci z zespołem Aspergera często wykazują opóźnienie w rozwoju języka, mają dobre umiejętności gramatyczne i zaawansowane słownictwo, ale często są też bardzo dosłowni i bardzo szybko się uczą. Częściej są narażone na problemy behawioralne, emocjonalne, lęk i depresje. Osoba z ZA chce, aby wszystko, kręcił o się wokół niej, co daje jej kontrole i poczucie bezpieczeństwa. Może mieć skłonność do zaborczości w przyjaźni, stara się przestrzegać zasad.
Autyzm nie jest chorobą, określany jest jako całościowe zaburzenie rozwoju okresu wczesnodziecięcego, charakteryzujące się upośledzeniem w interakcji społecznej, deficytami w komunikacji np. opóźnienie w rozwoju mowy lub jej brak, ograniczonymi albo uporczywymi zachowaniami i zainteresowaniami, dotyczącymi szczególnie obiektów w najbliższym otoczeniu.
Wczesne, wyraźne objawy autyzmu można obserwować ok 14-17 miesiąca życia. Każdy z nas jest inny więc nie ma również dwóch takich samych osób z autyzmem. Obraz zaburzenia może się bardzo znacząco różnić u różnych osób.
Dzieci z autyzmem mają swój stały porządek dnia, określony sposób wykonywania czynności. Nawet niewielkie zmiany w ustalonym rytuale dnia mogą wywoływać agresję, lęk czy płacz. Każda osoba ze spektrum jest inna!
W relacjach z rówieśnikami dzieci autystyczne cechuje brak potrzeby kontaktu z nimi, unikanie udziału we wspólnej zabawie, często zabawa „obok”, są łatwowierne, łatwo się stresują i są emocjonalnie wrażliwe. Wczesna interwencja terapeutyczna może sprawić, że dziecko pokona ograniczenia wynikające z zaburzenia. Nie oznacza to jednak, że w każdym przypadku będzie ona tak samo skuteczna. Oznacza jednak, że w każdym przypadku terapia może znacznie poprawić stan dziecka. Terapie koncentrują się na funkcjonowaniu dziecka w społeczeństwie i rodzinie, uczą komunikacji, rozpoznawania intencji ludzi- wszystko zależy od tego, czego najbardziej dziecku brakuje.
Rozejrzyjmy się wokoło a na pewno dostrzeżemy w naszym otoczeniu ludzi, którzy w odmienny sposób postrzegają rzeczywistość. Inaczej reagują na zbyt ostre światło, zbyt głośny dźwięk, mają trudności z nawiązywaniem relacji społecznych lub wyrażaniem swoich emocji. Jesteśmy różni, lecz wszyscy równie ważni -zdecydowanie zasługują na zrozumienie.