bird
sun

Raczki - 5 latki

logo raczki

My jesteśmy małe raczki, czerwone jak buraczki.
Lubimy się bawić, psocić i żartować,
jednak gdy trzeba to umiemy się pięknie zachować.
Żadne z nas są nieboraki, tylko wspaniałe dzieciaki!
Czasem naprzód, czasem wspak, ale zawsze z uśmiechem
odkrywamy świat.
Bywa lepiej, a raz gorzej, lecz każdy stara się jak może.
Do przedszkola chętnie gnamy i was też tam zapraszamy!
Bo tu miło i beztrosko płynie nam czas,
na zabawie i nauce spędzamy go nie raz.
Tu kolegów jest bez liku, razem sobie pomagamy,
na plac zabaw też chodzimy z naszymi ciociami.
Będą mijać dni, tygodnie, rok przeleci cały,
z nas wyrosną duże raki, przekonacie się sami!

Bloki tematyczne

ZADANIA EDUKACYJNE, KTÓRE WYBRALIŚMY Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO NA MIESIĄC MAJ:

-DZIEŃ ZIEMI

-WYCIECZKA PO POLSCE

-KONCERTY (ŁAKA, FILHARMONIA)

-WODA

-DZIEŃ MAMY I TATY

W MIESIACU MAJU:

-uwrażliwiamy dzieci na zmiany klimatyczne i uświadamiamy o konieczności dbania o planetę;

-wyjaśniamy pojęcia segregacja, recykling;

-uświadamiamy dzieciom jakie korzyści płyną z segregacji śmieci;

-rozwijamy kompetencję językowe podczas wypowiedzi inspirowanych tekstem literackim, piosenką, ilustracją, tematem tygodniowym;


-zapoznajemy dzieci z obrazem graficznym głosek y, n – literami y, Y, n, N i wyrazami do globalnego odczytywania komary, nos;

-kształtujemy postawy otwartości, tolerancji i zaciekawienia innymi kulturami przez poznawanie ich zwyczajów i tradycji;

-wyjaśniamy pojęcie Unii Europejskiej, zapoznajemy się z flagą i hymnem Unii;

-utrwalamy wygląd flagi i godła Polski oraz wiedzę o charakterystycznych miejscach w Polsce;

-zapoznajemy  dzieci z legendami „O Warsie i Sawie” oraz „O wawelskim smoku, królu Kraku i szewcu Skubie” oraz historią zabytków Krakowa;

-wyjaśniamy i utrwalamy słowa: filharmonia, dyrygent, orkiestra, instrument: dęty, smyczkowy, perkusyjny;

-utrwalamy pojęcie drzewo genealogiczne;

-budujemy szacunek i wdzięczność dla rodziców;

-przełamujemy nieśmiałości przed występami;

-utrwalamy aspekt kardynalny i porządkowy liczby 9;

- kształtujemy pojęcia pojemności i objętości;

-rozwijamy orientację w schemacie ciała, rozróżnianie kierunków prawo / lewo.

Wiersz

„Katechizm polskiego dziecka”- W. Bełza

— Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia?

— Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?

— Wdzięczne dziecię.

Coś jej winien?

— Oddać życie.

Piosenka

„Jaki dzień wesoły”- sł. E. Drygas, muz. M. Matuszewski

Jaki dzień wesoły, jaki dzień radosny,
Wszystko dziś się śmieje, pachną kwiaty wiosny,
Puk- puk serce bije, równo, równiuteńko.
Kocham cię mamusiu, kocham Cię mateńko.

I znów dzień pogodny, złotą nitką splata.
Wszystko znów radosne, pachną róże lata.
Puk- puk serce bije, cicho, pomaleńku.
Kocham cię tatusiu, kocham Cię tatuleńku.

Bo te dni świąteczne, pełne są radości.
Niechaj będą zawsze w kwiatach i miłości.
Puk- puk serca biją, puk- puk jak tam- tamy.
Mamusiu, tatusiu bardzo Was kochamy.